sobota, 2 grudnia 2017

Cinderella Phenomenon - visual novel

Dziś chciałabym powiedzieć wam o pewnej grze typu visual novel, którą odkryłam miesiąc temu i jestem zachwycona :) Jest to jedna z lepszych darmowych gier w tym stylu w jakie grałam. Być może w przyszłości opowiem wam o tej reszcie. Aby zagrać w Cinderella Phenomenon trzeba zainstalować Steama. Ten program również jest darmowy. Dzięki niemu można grać nawet bez internetu.
Ale o czym jest ta gra? Wcielasz się w niej w dziewczynę, której pierwotne imię brzmi Lucette, lecz można je zmienić na inne. Lucette to księżniczka koronna Angielle. Przez mieszkańców państwa została ochrzczona mianem "Lodowej Księżniczki". Lucette to bardzo chłodna osoba, negatywnie nastawiona niemal do wszystkich. Jej rodzina to król Genaro oraz macocha Ophelia i jej dzieci - Rod i Emelaigne. Jej matka zmarła kilka lat wcześniej. Lucette jako dziecko miała kontakt głównie z matką, która mówiła jej, że świat jest zły, a ludzie to w skrócie parszywe kreatury. Księżniczka ma nikłe relacje ze swoim ojcem, opierające się na wypełnianiu jego poleceń i formalnych grzecznościach. Dziewczyna nie cierpi swojej przybranej rodziny. Ophelia i jej dzieci wywodzą się z mieszczaństwa i to naprawdę mili ludzie.
Lucette ma w swoim pokoju wiele lalek, które zastępują jej przyjaciół. Jednego dnia księżniczka leży już w łóżku, gdy nagle słyszy śpiew: "Twinkle, twinkle little star..." W pokoju jednak nikogo nie ma... Obok nie leży lalka Delora, którą kładła wcześniej na komodzie. Okazuje się, że to ona śpiewa. Nagle przemienia się w człowieka, a Lucette jest całkowicie zdezorientowana. Delora daje dziewczynie pantofelek, a ta już wie co się dzieje. Właśnie rzucono na nią baśniową klątwę. Wybija dwunasta.
Gdy Lucette się budzi, znajduje się na ulicy w jakiś łachmanach, bez butów i z naszyjnikiem z pantofelkiem. Błądzi po mieście i ma miejsce kilka sytuacji. Wieczorem natyka się na dwóch złodziei, którzy chcą jej zabrać pieniądze, które wcześniej od kogoś dostała. Ucieka. Tutaj będzie możliwość pierwszego wyboru - iść w lewo lub w prawo i od tego zależy jaką ilustrację otrzymamy. 
Ogólnie Lucette zostaje uratowana i zabrana do tawerny. Tam spotyka Delorę oraz wróżkę Parfait. Oczywiście chce, by zdjęto z niej klątwę, ale nie ma takiej możliwości. Sama musi to zrobić. W jej przypadku potrzebne są trzy dobre uczynki. Z tego co pamiętam to Tawernę widzą tylko ludzie, na których rzucono baśniową klątwę, wiedźmy i wróżki. Ale o co chodzi z tymi klątwami? Klątwy są rzucane przez czarownice. Dotyczą one różnych baśni. Na Lucette rzucono klątwę Kopciuszka za jej brak empatii, więc musi zrobić coś dobrego. Nie chcę podawać innych przykładów, gdyż dowiecie się o nich podczas gry :P
Teraz coś może z technicznego punktu widzenia. Oto strona startowa:

Niestety nie ma polskiej wersji językowej, ale dialogi są dość proste i zawsze ma się słownik :) Ja używałam tłumacza pojedynczych słów tylko podczas pierwszej rozgrywki przez pierwsze cztery odcinki. 
Prawda, że grafika jest śliczna? Muzyka również. Za każdym razem, gdy odpalamy grę możemy obejrzeć sobie opening. Bardzo mi się podoba ta piosenka. Wydaje mi się, że facet trochę fałszuje w jednym momencie, ale to może tylko moja wyobraźnia. Nie znam się na tym xD Ścieżka dźwiękowa w trakcie gry jest bardzo przyjemna dla ucha i nie warto z niej rezygnować (zwłaszcza, gdy ma się problemy z angielskim). W różnych sytuacjach muzyka ulega zmianie i szybciej orientujemy się co się stało/dzieje.
Jako że to visual novel to musi być jakiś romans ;) Tym razem mamy do wyboru pięciu młodzieńców. Wszyscy również mają jakąś klątwę i w zależności kogo wybierzesz, będziecie sobie nawzajem pomagali w ściągnięciu klątw. 
Gra jest podzielona na dziesięć odcinków. Podoba mi się to, że ma formę historii. Nie przemieszczamy się w jakieś miejsce jak w internetowych grach otome, lecz komputer robi to za nas. My tylko co jakiś czas podejmujemy decyzje. 
W grze jest dziesięć możliwych zakończeń. Pięć dobrych i pięć złych. Chodzi w tym o to, że w pierwszych odcinkach, gdy trafiamy do Tawerny mamy wybór kogo chcemy do pomocy w ściągnięciu klątwy, co jest równoznaczne z przyszłym ukochanym.


Przy pierwszej rozgrywce nie mamy możliwości wybrania chyba Waltza i Fritza. Możemy to zrobić dopiero w kolejnych. 
Dobre jest to, że można mieć jednocześnie kilka rozgrywek. Są 72 wolne miejsca (można to uznać za nieskończoność xD).  Chwilowo zapełniłam sześć - pięć dobrych zakończeń i teraz przechodzę do złych ;)

Po przejściu danej ścieżki otrzymuje się osiągnięcia. Łącznie jest ich 14. Pięć za przejście ścieżek z danymi chłopakami z dobrym zakończeniem. Pięć ze złymi. Jedno za zdobycie wszystkich złych, jedno za zdobycie wszystkich dobrych i jeszcze dwa, których nie do końca rozumiem, ale chyba się domyślam. Pamiętajcie o zapisywaniu gry!!! Gdy zaczynamy nową historię zaczynamy od start. Gdy chcecie przerwać w danym momencie, klikacie prawy przycisk, a potem lewym na wolne miejsce. Gdy będzie kontynuować daną historię, klikacie wybraną ścieżkę, gdy skończycie znowu prawym, a potem na tej ścieżce lewym i zapisujecie ;) Sama do tego doszłam, ale chcę wam trochę uprościć życie.

W trakcie gry otrzymuje się różne ilustracje. Nawiązując jeszcze do dialogów po wybraniu konkretnego chłopaka. Zazwyczaj będą do wyboru dwie odpowiedzi - jedna z nich prowadzi do dobrego zakończenia, a druga do złego. Chwilowo znam złe zakończenie jedynie z Karmą, ale powiem, że jest dość tragiczne :< Jestem ciekawa innych. Myślę, że nie warto patrzeć wcześniej jak wyglądają owe zakończenia. Zawsze jest to jakiś element zaskoczenia.

Może pokażę wam moje ulubione ilustracje z każdym chłopakiem (do każdego jest przypisane 12). To dość ciężki wybór, gdyż przy każdym jest kilka takich "lepszych" ;)

1) Waltz



2) Karma

3) Rumpel

4) Fritz

5) Rod


Trudno powiedzieć, która ścieżka mi się najbardziej podobała. Każda jest inna. Wszystkie dążą do tego, że kończymy w zamku, w którym ktoś chce przejąć władzą, a Lucette próbuje go powstrzymać. Naprawdę warto przejść wszystkie ścieżki. W każdej ścieżce na końcu umiera jedna lub kilka osób (zarówno dobrych jak i złych). Z tego co pamiętam to dobra ścieżka Karmy była najmniej krwawa dla dobrej strony. A najbardziej... chyba Fritza albo Waltza. Nie pamiętam teraz kto w której umarł. Dodatkowo nie we wszystkich ścieżkach na końcu pojawia się pewna postać. Chyba nie było jej u Karmy i Roda (dlatego z tego co pamiętam były najmniej krwawe ;P).

A co do chłopaków. Na początku najbardziej spodobał mi się Karma, więc to z nim przeszłam pierwszą ścieżkę. Wcześniej najmniej lubiłam Rumpla, więc wybrałam go na samiutkim końcu, ale po przejściu jego wątku stwierdziłam, że nie jest taki zły ;) Powoli przekonywałam się do niego już pod koniec ścieżek z Waltzem i Flitzem, gdyż pokazał tam inną twarz. Słyszałam głosy, że ścieżka z Karmą jest najmniej ciekawa. Przyznam, że najpóźniej mieliśmy w niej do czynienia ze złymi, ale uwielbiam Karmę, więc to się nie liczy. Na drugim miejscu jest u mnie Waltz, a trzecim Fritz (podobała mi się jego klątwa - tak dosłownie: i osoby grające wiedzą o co chodzi ;)).
Serio, warto dojść do wszystkich zakończeń, gdyż sytuacje powiedzmy poboczne również są inne. Chyba mało co się powtarza w różnych wątkach.

A oto inni bohaterowie:

https://pm1.narvii.com/6431/ebbcf08831eb110d9583ddf6a2423a9adff40879_hq.jpg

https://pm1.narvii.com/6431/daee5b9e56ce24255e39e86abf4e793a3bd5051b_hq.jpg
http://i.imgur.com/UcHgWeE.png
A to są chyba plakaty promocyjne:

https://78.media.tumblr.com/ff19828fe647676f11e9d265ce638881/tumblr_ogowotdAj51vasb2ro1_1280.png 

https://vignette.wikia.nocookie.net/cinderella-phenomenon/images/f/fb/Promo6.jpg/revision/latest/scale-to-width-down/180?cb=20170501004302https://vignette.wikia.nocookie.net/cinderella-phenomenon/images/3/3e/Promo5.jpg/revision/latest?cb=20170501004302 

https://78.media.tumblr.com/908873373cf58726c46069bb74e3f065/tumblr_onmh1xTDnZ1vasb2ro1_1280.pnghttps://vignette.wikia.nocookie.net/cinderella-phenomenon/images/1/13/Promo3.jpg/revision/latest?cb=20170501004301

https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/870742051456539944/575B9CF648002905F019D801AB463950D1BD3AA4/ 

O jejku... Szukając tych obrazków natknęłam się na ilustracje końcowe innych złych zakończeń. Są równie smutne co Karmy, a biorąc pod uwagę pewne rozmowy z dobrych zakończeń i takie tam, możliwe że niektóre będą nawet tragiczniejsze ;_; 

To tyle na dziś. Podejrzewam, że jeszcze wrócę do Cinderella Phenomenon i napiszę o czymś innym :)



2 komentarze:

  1. Napisz też o innych grach plz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam taki zamiar ;) W sumie teraz myślę co pierwsze dać i czy przypadkiem z niektórymi nie poczekam aż zajdę dalej.

      Usuń